Mannen & schoenen kopen - Vrouw is minder bepalend dan zij denkt

Xsensible wilde weten hoe mannen schoenen kopen

12 SEPTEMBER 2016, BERG EN DAL
Mannen nemen in de meeste gevallen hun vrouw mee als schoenen gaan kopen. Meer dan de helft van de mannen zegt het bovendien zelfs leuk te vinden om hiervoor te winkelen. Hun partner heeft, volgens de man, zo’n 50% invloed op de uiteindelijke aankoop. Vrouwen denken zelf echter meer invloed te hebben, namelijk 70%. Dit blijkt uit een onderzoek dat het Nederlandse wellness schoenenmerk Xsensible deed onder 500 respondenten in voorbereiding naar de lancering van hun nieuwe herenlijn.

Vrouwen zien hun partner het liefst op stijlvolle sneakers, gelukkig is hij het daar mee eens. Maar ook nette leren schoenen en loafers zien zij graag bij hun partner. Over dat laatste type schoen is hij niet echt enthousiast (slechts 6% wel). Mannen geven de voorkeur aan de stijlvolle sneaker en een lederen schoen. Het belangrijkste is dat de schoen lekker zit en mooi staat, prijs en merk zijn minder belangrijk.

Invloed vrouw
Welke invloed heeft de vrouw dan wel? Hoewel zowel mannen als vrouwen aangeven dat de man het meest bepalend is, heeft de vrouw verhoudingsgewijs het meeste invloed op de keuze van de winkel. Verder heeft de vrouw ook relatief veel invloed op de keuze voor de kleur van de schoen.

Wellness sneaker
Het schoenenmerk Xsensible werd vooral bekend door de wellness sneaker met het blokje onder de zool, gebaseerd op de Japanse Ippon ba geta sandaal. Hierdoor neemt het lichaam vanzelf haar natuurlijke houding aan en worden spieren en gewrichten minder belast. Dit najaar breidt zij haar bestaande collectie uit met een herenlijn in de maten 39 tot en met 46. Xsensible won in 2016 de Gouden Schoen Award voor deze innovatieve schoen die inmiddels wereldwijd ingekocht wordt.