NIMCO opent deuren nieuwe fabriek in Portugal

Combinatie handwerk, 3D-scantechnolgie en LEAN-werkmethode verhoogt productie en kwaliteit

29 FEBRUARI 2016, NIJMEGEN
NIJMEGEN – Het van oorsprong Nijmeegse schoenenbedrijf NIMCO (Nimweegse Combinatie), dat al sinds 1904 orthopedische schoenen maakt, opende afgelopen week de deuren van haar nieuwe fabriek nabij Porto. Per dag worden hier zo’n 160 paar unieke schoenen geproduceerd door 135 vakmensen. De productiviteit per werknemer werd aanzienlijk verhoogd dankzij de toepassing van zowel 3D-technologie als de LEAN-werkmethode. Iedere schoen die de fabriek verlaat is uniek.

NIMCO is wereldwijd één van de grootste spelers op het gebied van maatwerk orthopedische schoenen. Naast Nederland, Duitsland en België bedient het Nederlandse bedrijf vanuit Portugal ook klanten in onder andere Japan, Denemarken, Frankrijk, Canada, Zweden en Groot-Brittannië. NIMCO produceert haar schoenen sinds 1999 in Portugal. In 2006 verhuisde het bedrijf al een keer naar een grotere fabriek.

Techniek en vakmanschap
Bij de productie van de schoenen wordt onderscheid gemaakt in Personal Pairs en Orthopedische schoenen. Dankzij de jarenlange ervaring met bijzondere modellen heeft NIMCO een grote collectie leesten op kunnen bouwen. Bij Personal Pair worden deze als basis gebruikt, waarna de schoen helemaal modulair naar wens van de gebruiker vormgegeven en geproduceerd wordt. De individuele leesten voor de orthopedische schoenen worden onder andere met 3D-scantechnologieën op een freesmachine gemaakt. Dit kostte voorheen uren handwerk maar dat kan nu dankzij de vertaling naar digitale algoritmes en door deze machine in slechts 25 minuten. Ook het snijden van alle soorten leer en andere materialen gebeurt met digitale technieken. Dit bespaart niet alleen tijd maar ook veel kostbaar materiaal. Ondanks het gebruik van de nieuwste technologieën en machines is een groot deel van de productie minutieus handwerk.

Balans filosofie
De Japanse tuin bij de entree, de transparante inrichting en de evenwichtige indeling laten zien dat balans centraal stond bij het ontwerp van de fabriek. De Japanse invloed is een gevolg van de samenwerking met de bedenker van de Xsensible Stretchwalker schoen, Tetsuya Nosaka. Deze comfortsneaker heeft een blokje onder de zool dat voor balans zorgt, net zoals de traditionele Ippon ba geta sandaal.

Half februari opende de NIMCO-fabriek officieel haar deuren in het bijzijn van alle werknemers uit Nederland en Portugal. Hierbij waren ook de Burgermeester van Porto en de Staatssecretaris van Economische Zaken aanwezig.