Werken in de horeca: minder moe door juiste sneaker

Xsensible presenteert op Horecava de horecaschoen van 2016

06 JANUARI 2016, NIJMEGEN
Uit een kleinschalig onderzoek van schoenenmerk Xsensible blijkt dat mensen die in de horeca werken per werkdag zo’n 7.500 stappen zetten, wat neerkomt op ruim 5 kilometer lopen. Dit is aanzienlijk meer dan het gemiddeld aantal stappen dat een kapster, docent of iemand in de zorg per dag zet. Toch wordt er in de horeca nog weinig aandacht besteedt aan schoenen die spieren en gewrichten goed ondersteunen. Xsensible liet haar comfortsneaker daarom testen door horecamedewerkers om te kijken welk effect zij merkten. Het ontwerp van deze schoen is gebaseerd op de Japanse Ippon-ba geta sandaal en zorgt ervoor dat het lichaam in haar natuurlijke houding loopt en staat.

Manon Jansen, bedrijfsleider bij Café Anneke in Wijchen, testte de Xsensible comfortsneaker enkele weken. Na de eerste dag had zij wel spierpijn: ‘Je moet echt rechtop staan en lopen met deze schoen en dat was voor mij even wennen, ik merkte dat ik normaal onbewust toch vaak niet recht stond.’ Na een dagje wennen merkte de horecamedewerkster dat zij minder vermoeid was, wat ook bij de andere testers de meest gehoorde conclusie was. Verder vonden alle deelnemers de schoen gemakkelijk te combineren met hun bedrijfsoutfit. Hoewel de schoen in meerdere kleuren beschikbaar is, was zwart de meest populaire kleur. Niet alleen combineert het gemakkelijker maar je ziet er ook minder snel vlekjes op.

Belang goede werkschoen
Xsensible vroeg ook vrouwen in andere beroepen om hun stappen bij te houden tijdens het werk. Van de vrouwen die deelnemen aan het onderzoek waren het na de horecamedewerkers, de kapsters en de docentes die gemiddeld het meeste stappen zetten per werkdag. Hoewel het een kleinschalig onderzoek betrof mag geconcludeerd worden dat een goede werkschoen net zo belangrijk is als een goede sportschoen: er worden evenveel, of zelfs meer, stappen mee gezet.

Xsensible op de Horecava
Xsensible zal aanwezig zijn aan tijdens de Horecava om horeca professionals kennis te laten maken met de comfortsneaker. Het opvallende aan de schoen is het blokje onder op de zool, gebaseerd op de Japanse Ippon-ba geta sandaal. De Xsensible comfortsneakers zijn gemaakt van gepatenteerd Xsensible Inside Stretchleer, zodat voeten maximale bewegingsvrijheid hebben.

Kijk voor meer informatie op www.xsensible.com of bezoek Xsensible tijdens de Horecava van 11 t/m 14 januari in de RAI Amsterdam.